środa, 13 listopada 2013

Rogale marcińskie



Podejście nr 2 :) późno już, ale zdążyłam, u mnie jak zwykle na ostatnią chwilę... skończyłam zajęcia przed 18, wróciłam do domu i na wszelkie pytania odpowiadałam "nie ma mnie, będę robić rogale" :) pyszne, pyyyyszne! Właśnie zjadam drugiego, a K. na moje pytanie czy mogą być mówi, że ujdą, ale mak wszystko psuje (nie cierpi maku ;) jak dla mnie warte zachodu, więc szczerze Wam polecam, wypada upiec choć raz :)



Składniki na ciasto drożdżowo- francuskie:

1 szklanka ciepłego mleka
24 g świeżych drożdży
1 jajko
3,5 szklanki mąki pszennej
3 łyżki cukru
szczypta soli
225 g masła ( z tego odjąć dwie łyżki do ciasta)

Drożdże pokruszyć i zasypać cukrem. Zalać ciepłym mlekiem ( nie gorącym, bo zabije drożdże!) i dodać mąkę. Połączyć i odstawić na 20 minut w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Dodać dwie łyżki rozpuszczonego masła, sól i jajko. Wyrobić, uformować prostokąt i schłodzić w lodówce przez około godzinę.

Schłodzone ciasto rozwałkować na prostokąt o wymiarach 30x15 cm, tak, by krótsze boki stanowiły górę i dół. Resztę masła z przepisu rozsmarować równomiernie na cieście, ja starłam je na tarce i po prostu rozłożyłam. Złożyć 1/3 ciasta do góry, a górną część tak by zakryła to złożenie (jak kartkę papieru). Dobrze skleić brzegi i rozwałkować na prostokąt o wymiarach 27x17 cm. Złożyć jeszcze raz jak poprzednio i schować do lodówki na 30 minut. Proces wałkowania i składania powtórzyć 3 razy, chłodząc je po 30 minut między kolejnym wałkowaniem. Po ostatnim wałkowaniu owinąć folią i włożyć do lodówki na min. 5 h, najlepiej całą noc.





Wyjąć na 20 minut przed robieniem rogalików.

Składniki na nadzienie:

300 g białego maku
100 g masy marcepanowej
3/4 szklanki cukru pudru
100 g orzechów włoskich
100 g obranych migdałów
2 łyżki kandyzowanej skórki pomarańczowej
2 łyżki śmietany 18%
5 okrągłych biszkopcików

Ponadto:

1 roztrzepane jajko z łyżką mleka do posmarowania
posiekane orzechy lub migdały do posypania

Biały mak sparzyć i odstawić na 15 minut. Zmielić w maszynce (można spokojnie użyć blendera jak ja). Dodać orzechy i migdały. Zblenderować na gładką masę. Marcepan rozetrzeć z cukrem pudrem, pokruszyć biszkopty, pokroić skórkę pomarańczową i dodać wraz z śmietaną do masy makowej. Powinna być dość zwarta, ale nie twarda. Konsystencję regulujemy śmietaną.

Ciasto rozwałkowujemy na prostokąt o wymiarach 65x34 cm. Przekroić na pół, by powstały dwa długie pasy z czego każdy kroimy w trójkąty o dużo dłuższych bokach niż podstawie .  Rozsmarować nadzienie, zostawiając mały margines wokół. Podstawę zawinąć na nadzienie, naciąć lekko nożem, rozchylając lekko na boki, zwinąć w rogaliki, ułożyć na blaszce i zostawić do wyrośnięcia pod przykryciem na około godzinę.










 Posmarować jajkiem i piec w 180 stopniach do zrumienienia. Mi zajęło to 35 minut, po 20 przykryłam je folią by za bardzo nie spiekły się na górze. Po upieczeniu można zrobić lukier z wody i cukru pudru (jeśli jest zbyt gęsty, dolewamy wody, zbyt rzadki- cukru). Posypujemy pokruszonymi orzechami. Smacznego! :)





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz